Openingstijden

Den Haag:
Ma t/m Do: 9:00-20:30.
Vrijdag 8:30 - 17:00.

 

Rotterdam:
Ma t/m Do: 9:00 - 20:30.
Vrijdag 9:00 - 17:00.

 

Pilates Methode

De Pilates Methode, ontwikkeld door de legendarische Joseph Pilates, is een oefenmethode voor het gehele lichaam. In de methode wordt gewerkt naar het vinden van de ultieme balans tussen mind en body en de samenhang tussen kracht, souplesse en controle.

Het centrum van kracht (Powerhouse), oftewel de buikspieren, rugspieren, binnenkant dijbeen en bilspieren, is het punt van waaruit alle oefeningen worden opgebouwd. Het resulteert in een krachtig, soepel lichaam en gestroomlijnde spieren (geen bulk, massa), een goede houding en een groot bewustzijn van je lichaam. In de Pilates methode wordt gebruik gemaakt van verschillende toestellen (apparatus) om tot de bovengenoemde resultaten te kunnen komen. Ook is er een serie oefeningen op de mat, met als uitgangspunt de 'Powerhouse' oftewel het centrum van kracht, nog eens extra te versterken. Een gezond lichaam zonder blessures is hierbij een must!

Wat maakt de Pilates Methode anders?

Joseph Pilates geloofde dat correctieve oefeningen allereerst starten met een grondige analyse van het lichaam, gevolgd door een algehele training, (boven het zinloos herhalen van bewegingen) in een verscheidenheid van posities. Voor elke beoefenaar een ander systeem, dat naadloos aansluit op de behoeften van het lichaam.

De methode gebruikt zes elementen te weten:

Concentratie:

Met volle aandacht, concentratie en toewijding trainen om de maximale waarde en resultaat van elke oefening te kunnen krijgen.

Centreren:

De concentratie fysiek naar het centrum van het lichaam brengen en met de juiste energie de oefeningen aansturen vanuit het centrum van kracht, oftewel vanuit de 'Powerhouse'.

Controle:

Iedere Pilates oefening  moet gecontroleerd uitgevoerd worden en elk lichaamsdeel heeft een eigen functie.

Precisie:

In pilates word het bewustzijn in elke beweging vastgehouden. Er is een exacte placering van de gewrichten ten opzichte van elkaar met de juiste balans tussen alle spieren als een geheel.

Vloeiende bewegingen:

in de training worden de oefeningen op een vloeiende manier aaneengeschakeld. De souplesse en gratie van de bewegingen zorgen voor energie die moeiteloos door het lichaam stroomt. De Pilatesapparatus,bijvoorbeeld de “Reformer”, is een goede graadmeter om de zes basisprincipes te checken. Het mechanisme wordt onder andere met veren gestuurd en  bij het verlies van een van de 6 basisprincipes, zal het apparaat protesteren.

Ademhaling:

Joseph Pilates legde veel nadruk op correcte ademhaling om zo de longcapaciteit te vergroten en het re integreren in de oefeningen.

Voor wie is de Pilates Methode?

Pilates is toegankelijk voor iedereen of ze nu jong of oud zijn, topatleet of niet. Een ieder die bewust met zijn lichaam wil omgaan, zijn of haar spieren in balans wil brengen, zijn of haar houding wil verbeteren en zichzelf fitter wil gaan voelen. De methode is uitgegroeid tot één die onder andere door artsen, fysiotherapeuten en chiropractors wordt erkend. Het is een doeltreffend hulpmiddel om preventief te werken, maar kan als revalidatie worden gebruikt, na het beëindigen van reguliere behandelmethoden. The Pilates Studio heeft zelfs de erkenning en vergoeding van een aantal ziektekostenverzekeraars genoten.

Het trainingsresultaat

  • Een sterk, slank en lang lichaam
  • Verbeteren en beheersen van lichaam, ongeacht de huidige conditie
  • Voorkomen van of snellere genezing van blessures 
  • Revalideren van een operatie of blessure
  • Uitdaging in de sportroutine
  • Pilates is een ideaal alternatief voor ieder die conventionele training niet aankan vanwege bijvoorbeeld hoge bloeddruk, diabetes, osteoporosis, scoliosis, carpal tunnel syndroom, zwaarlijvigheid, chronische rugklachten, etc.